Versie 1 oktober 2025 | PDF
Dit zijn de algemene voorwaarden van Totaalnet Internet Works B.V. gevestigd aan Impact 75 in
Duiven, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder inschrijvingsnummer 09115717 en online te
bezoeken via www.totaalnet.nl (hierna: “Leverancier”).
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst voor de levering van
diensten die wordt gesloten tussen Leverancier en de natuurlijke- of rechtspersonen die de diensten
afnemen (hierna: “Klant”).
Leverancier en Klant worden hierna gezamenlijk aangeduid als “Partijen” en individueel als de
“Partij”.
In het kader van de diensten van Leverancier kunnen persoonsgegevens worden verwerkt. De
verwerkersovereenkomst die op deze verwerking van toepassing is, is opgenomen in Bijlage 1 en
maakt integraal onderdeel uit van deze algemene voorwaarden.
Artikel 1. Definities
Alle met hoofdletter geschreven begrippen in deze algemene voorwaarden, zowel in enkelvoud als in
meervoud, hebben de betekenis die daaraan aan dit artikel wordt toegekend.
1.1. Account: iedere gebruikersinterface waarmee Klant, na het invoeren van logingegevens,
(bepaalde aspecten van) de Diensten kan beheren en configureren, alsmede de configuratie(s) en de
voor en door Klant opgeslagen bestanden zelf.
1.2. Website: de website van Leverancier, bereikbaar via het domein genoemd in de aanhef van deze
Algemene Voorwaarden.
1.3. Algemene Voorwaarden: de bepalingen uit het onderhavige document.
1.4. Consument: Klant die handelt als natuurlijk persoon, niet in de uitoefening van zijn beroep of
bedrijf.
1.5. Diensten: de producten en/of diensten die Leverancier aan Klant zal leveren krachtens een
Overeenkomst.
1.6. Intellectuele Eigendomsrechten: alle rechten van intellectuele eigendom en aanverwante
rechten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot auteursrechten, databankrechten, rechten op
domeinnamen, handelsnaamrechten, merkrechten, modelrechten, naburige rechten, octrooirechten,
alsmede rechten op knowhow.
1.7. Klantdata: alle gegevens die door Klant (of de eindgebruikers van de Diensten) worden
opgeslagen via of met gebruik van de Diensten, of die anderszins door Klant (of de eindgebruikers van
de Diensten) aan Leverancier beschikbaar worden gesteld.
1.8. Materialen: alle werken, zoals websites en (web)applicaties, software, huisstijlen, logo’s, folders,
brochures, leaflets, belettering, advertenties, marketing- en/of communicatieplannen, concepten,
afbeeldingen, teksten, schetsen, documentatie, adviezen, rapporten en andere voortbrengselen van
de geest, alsmede voorbereidend materiaal daarvan en (al dan niet gecodeerde) bestanden of
gegevensdragers waarop de Materialen zich bevinden.
1.9. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Leverancier en Klant op grond waarvan Leverancier
Diensten levert aan Klant en waar deze Algemene Voorwaarden en eventuele bijlagen onlosmakelijk
onderdeel van uitmaken.
1.10. Overzicht Aanvullende Voorwaarden: het online overzicht van voorwaarden van derde partijen die, naast deze Algemene Voorwaarden, aanvullend van toepassing zijn op bepaalde Diensten. Het overzicht en de betreffende voorwaarden kunnen worden geraadpleegd en gedownload via
https://www.totaalnet.nl/algemene-voorwaarden/
1.11. Service Level Agreement: de eventuele tussen Partijen gesloten nadere overeenkomst waarin
afspraken worden gemaakt over de kwaliteit van de geleverde Diensten, welke gekoppeld wordt aan
concrete en meetbare kernprestatie-indicatoren.
1.12. Toepassingen Met Verhoogd Risico: toepassingen waarbij een fout in de Diensten kan leiden tot dood of ernstig letsel, ernstige milieuschade of verlies van (persoons)gegevens met zeer hoge
gevolgschade. Voorbeelden van Toepassingen Met verhoogd risico zijn: vervoerssystemen waarbij
een fout tot gevolg kan hebben dat treinen ontsporen of vliegtuigen verongelukken; medische
systemen waarbij een fout tot gevolg kan hebben dat een patiënt geen of een verkeerde behandeling
kan krijgen; systemen waar een substantieel deel van de bevolking afhankelijk van is voor de
toebedeling van cruciale overheidsdiensten, zoals DigiD; systemen waarin (veel) medische gegevens
of andere bijzondere categorieën gegevens in de zin van de Algemene verordening
gegevensbescherming (hierna: “AVG”), of anderszins zeer gevoelige gegevens zijn opgeslagen.
1.13. Verwerkersovereenkomst: de eventuele tussen Partijen gesloten nadere overeenkomst waarin
afspraken worden gemaakt over de omgang met en beveiliging van persoonsgegevens, welke in een
zodanig geval in de plaats treedt van Bijlage 1 van deze Algemene Voorwaarden.
1.14. Werkdagen: de dagen van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van officiële
Nederlandse feestdagen en andere dagen waarvan Leverancier vooraf heeft aangegeven gesloten te
zijn.
1.15. Werkuren: de openingstijden van Leverancier op Werkdagen, zoals aangegeven op de Website.
Artikel 2. Toepasselijkheid en rangorde
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding of offerte van Leverancier
ter zake van Diensten en maken integraal onderdeel uit van iedere Overeenkomst voor de levering
daarvan. Dit geldt uitdrukkelijk ook voor eventuele toekomstige offertes, aanbiedingen of Overeenkomsten waarbij deze Algemene Voorwaarden niet opnieuw aan Klant ter hand zijn gesteld.
2.2. Bepalingen of voorwaarden gesteld door Klant of andere nadere afspraken tussen Leverancier en
Klant die afwijken van of niet voorkomen in deze Algemene Voorwaarden zijn voor Leverancier alleen
bindend indien en voor zover deze door Leverancier uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
2.3. Enige algemene (inkoop)voorwaarden van Klant zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.
2.4. Bepalingen die op specifieke Diensten betrekking hebben, gaan als zij van toepassing zijn, voor
boven algemene bepalingen die op alle diensten betrekking hebben in het geval van
tegenstrijdigheden.
2.5. Producten en/of diensten van derden kunnen onderdeel uitmaken van de Diensten. Indien dat
het geval is, gelden voor (het gebruik van) die producten en/of diensten aanvullend de (algemene)
voorwaarden van de betreffende derde met terzijdestelling van de daarvan afwijkende voorwaarden
uit deze Algemene Voorwaarden. Klant kan alle aanvullende voorwaarden via het Overzicht
Aanvullende Voorwaarden raadplegen en downloaden.
2.6. In het geval van tegenstrijdigheden tussen de van toepassing zijnde documenten, geldt de
onderstaande rangorde. Voor het overige gelden de documenten aanvullend op elkaar.
a. Overeenkomst;
b. Service Level Agreement (indien van toepassing);
c. aanvullende voorwaarden (indien van toepassing);
d. Algemene Voorwaarden;
e. Verwerkersovereenkomst (indien van toepassing).
2.7. Deze Algemene Voorwaarden treden in de plaats van alle eerder voor de levering van Diensten
overeengekomen (algemene) voorwaarden. Dit geldt tevens voor reeds lopende Overeenkomsten.
Artikel 3. Totstandkoming Overeenkomst
3.1. Klant kan de Diensten direct vanaf de Website aanvragen. Klant kan tevens vrijblijvend een
offerte aanvragen. De Overeenkomst ontstaat op het moment van verzending van de (al dan niet
automatisch gegenereerde) e-mail van Leverancier met daarin de bevestiging van de acceptatie van
de aanvraag of de bevestiging van de acceptatie van de offerte door Klant. Dit moment geldt ook als
ingangsdatum voor de Diensten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
3.2. In afwijking van het bepaalde in artikel 6:225 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is Leverancier niet
gebonden aan een door een potentiële Klant gedane, afwijkende aanvaarding van een aanbod van
Leverancier.
3.3. Leverancier is niet gehouden een verzoek of een aanvaarding te accepteren. Grond voor
weigering vormt bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend:
a. het ontbreken van benodigde informatie of bescheiden noodzakelijk voor het aangaan van de
Overeenkomst, waaronder ten minste zijn begrepen een kopie van een geldig, wettig
identificatiemiddel, in geval van vertegenwoordiging, afdoende bewijs van
vertegenwoordigingsbevoegdheid, zoals een uittreksel van de Kamer van Koophandel of rechtsgeldig
ondertekende machtiging;
b. fouten in de uitgebrachte offerte;
c. handelingsonbekwaamheid van Klant.
3.4. Indien een aanvraag of aanvaarding door Leverancier wordt afgewezen, zal Leverancier Klant
daarvan in beginsel binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de aanvraag of aanvaarding
schriftelijk dan wel elektronisch in kennis stellen. Weigering of geen reactie door Leverancier leidt
nimmer tot aansprakelijkheid voor schade, direct of indirect daardoor ontstaan.
3.5. Indien Klant een Consument is, heeft Klant gedurende een termijn van veertien (14) dagen vanaf
het moment waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen de mogelijkheid om deze schriftelijk en
kosteloos te ontbinden. Klant kan gebruik maken van zijn herroepingsrecht door binnen de
bedenktermijn aan Leverancier een ondubbelzinnige verklaring toe te zenden waaruit dit blijkt.
Hiervoor kan Klant gebruik maken van het modelformulier voor herroeping (vindbaar via de Website),
maar dit is niet verplicht.
3.6. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op Overeenkomsten tot het leveren van Diensten, na
nakoming van de Overeenkomst, indien:
a. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van Klant; en
b. Klant heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra Leverancier de
Overeenkomst is nagekomen.
Artikel 4. Uitvoering Overeenkomst
4.1. Na de totstandkoming van de Overeenkomst zal Leverancier zich inspannen om deze naar beste
kunnen en onder toepassing van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap na te komen.
4.2. Door Leverancier opgegeven termijnen van levering hebben steeds een indicatieve strekking,
behalve waar en voor zover dat expliciet schriftelijk anders is bepaald.
4.3. Klant zal aan Leverancier alle ondersteuning bieden die nodig en wenselijk is om een juiste en
tijdige levering van de Diensten mogelijk te maken. In ieder geval zal Klant aan Leverancier alle
gegevens en andere informatie verstrekken waarvan Leverancier aangeeft dat deze noodzakelijk zijn,
of waarvan Klant redelijkerwijs moet begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
Overeenkomst. De termijn waarbinnen Leverancier de Overeenkomst dient uit te voeren, vangt niet
eerder aan dan nadat alle gevraagde en benodigde gegevens door Leverancier zijn ontvangen.
4.4. Klant zal Leverancier alle redelijke medewerking verschaffen bij uitvoering van Overeenkomst.
Klant zal Leverancier en werknemers van Leverancier die ten behoeve van de levering van Diensten
werkzaamheden ten kantore van Klant dan wel werkzaamheden aan de systemen van Klant
verrichten, alle nodige ondersteuning bieden ten behoeve van de uitoefening van hun
werkzaamheden.
4.5. Indien Klant weet of kan vermoeden dat Leverancier bepaalde (extra) maatregelen zal moeten
treffen om aan diens verplichtingen te kunnen voldoen, zal Klant Leverancier daarvan onverwijld op
de hoogte stellen. Deze verplichting geldt bijvoorbeeld als Klant weet of behoort te voorzien dat er
een buitengewone piek in belasting van de systemen van Leverancier zal ontstaan, die in enige
waarschijnlijkheid onbeschikbaarheid van de Diensten zou kunnen veroorzaken. Leverancier zal er na
waarschuwing alles aan doen om onbeschikbaarheid van de Diensten te voorkomen. Tenzij schriftelijk
uitdrukkelijk anders is overeengekomen, kunnen alle redelijke extra kosten die daarbij worden
gemaakt, in rekening worden gebracht aan Klant.
4.6. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Leverancier het
recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Eventuele hiermee verband
houdende onverwachte meerkosten zijn alleen voor rekening van Klant als dat vooraf schriftelijk is
overeengekomen. Deze Algemene Voorwaarden zijn tevens van toepassing op de werkzaamheden die
deze derden als onderaannemer in het kader van de Overeenkomst verrichten, met inachtneming van
hetgeen bepaald in Artikel 2.5.
4.7. Alle wijzigingen in de Overeenkomst en alle additionele niet-overeengekomen werkzaamheden,
hetzij op verzoek van Klant, hetzij als gevolg van het feit dat door welke omstandigheden dan ook een
andere uitvoering noodzakelijk is, worden wanneer daaraan extra kosten verbonden zijn als
meerwerk beschouwd. Hiervoor geldt derhalve de procedure zoals neergelegd in Artikel 15
(Meerwerk).
Artikel 5. Accounts
5.1. Indien zulks onderdeel is van de Diensten, zal Leverancier Klant na totstandkoming van de
Overeenkomst toegang tot een Account verschaffen door het verstrekken van logingegevens, of door
Klant gelegenheid te bieden zijn eigen login gegevens aan te maken.
5.2. Alle Accounts en de bijbehorende inloggegevens zijn strikt vertrouwelijk en mogen niet gedeeld
worden met derde partijen.
5.3. Iedere actie die middels het Account van Klant of een door Klant aangemaakt Account
plaatsvindt, wordt geacht onder verantwoordelijkheid en risico van Klant te zijn geschied. Als
logingegevens van een Account zijn kwijtgeraakt of uitgelekt, of indien Klant vermoedt of
redelijkerwijs behoort te vermoeden of te weten dat misbruik van een Account plaatsvindt, dient
Klant direct alle maatregelen te nemen die nodig en wenselijk zijn om misbruik te voorkomen dan wel
te (doen) staken.
Deze maatregelen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het wijzigen van de login gegevens of het
blokkeren van het Account. Ook dient Klant direct melding te maken bij Leverancier, zodat deze
eventueel aanvullende maatregelen kan nemen.
Artikel 6. Gebruiksregels
6.1. Het is Klant verboden om met gebruikmaking van de Diensten de Nederlandse of andere op Klant
of Leverancier van toepassing zijnde wet- of regelgeving te schenden of om inbreuk te maken op de
rechten van anderen.
6.2. Het is (of dit nu legaal is of niet) verboden om met gebruikmaking van de Diensten materialen aan
te bieden of te verspreiden die:
a. een kwaadaardige inhoud (zoals virussen, malware of andere schadelijke software) bevatten of een
verwijzing hiernaar bevatten;
b. inbreuk maken op rechten van derden (zoals Intellectuele Eigendomsrechten), dan wel
onmiskenbaar smadelijk, lasterlijk, beledigend, discriminerend of haatdragend zijn;
c. informatie bevatten over (of die behulpzaam kunnen zijn bij) het schenden van rechten van derden,
zoals hacktools of uitleg over computercriminaliteit die bedoeld is om de lezer criminele gedragingen
te (doen) plegen en niet om zich daartegen te kunnen verdedigen;
d. een schending van de persoonlijke levenssfeer van derden opleveren, waaronder in ieder geval
maar niet uitsluitend begrepen het zonder toestemming of een andere grondslag verwerken van
persoonsgegevens van derden; of
e. hyperlinks, torrents of verwijzingen bevatten met (vindplaatsen van) materialen die inbreuk maken
op Intellectuele Eigendomsrechten.
6.3. Het is Klant slechts toegestaan om met gebruik van de Diensten (ongevraagde) commerciële,
charitatieve of ideële communicatie te verspreiden met inachtneming van de daarvoor geldende weten
regelgeving.
6.4. Het verspreiden van pornografische Materialen middels de Diensten is niet toegestaan.
6.5. Klant onthoudt zich ervan overige klanten of internetgebruikers te hinderen of schade toe te
brengen aan systemen of netwerken van Leverancier of overige klanten. Het is Klant verboden
processen of programma’s, al dan niet via de systemen van Leverancier, op te starten waarvan Klant
weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zulks Leverancier, zijn klanten of internetgebruikers hindert
of schade toebrengt.
6.6. Klant vrijwaart Leverancier en zal Leverancier schadeloos houden voor iedere vorm van claim,
aanklacht of geding van een derde in verband met (de inhoud van) het dataverkeer of het Materiaal
dat door Klant, de klanten van Klant en of andere derden, geplaatst wordt op of verspreid wordt via
de Dienst.
6.7. Indien naar het oordeel van Leverancier hinder, schade of een ander gevaar ontstaat voor het
functioneren van de computersystemen of het netwerk van Leverancier of derden en/of van de
dienstverlening via internet, in het bijzonder door overmatig verzenden van e-mail of andere
gegevens, denial-of-service-aanvallen, slecht beveiligde systemen of activiteiten van virussen, Trojans
en vergelijkbare software, is Leverancier gerechtigd alle maatregelen te nemen die hij redelijkerwijs
nodig acht om dit gevaar af te wenden dan wel te voorkomen. Leverancier mag de kosten die
redelijkerwijs noodzakelijk gepaard gaan met deze maatregelen verhalen op Klant, indien en voor
zover Klant een verwijt kan worden gemaakt omtrent de oorzaak.
6.8. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, mag Klant de Diensten niet gebruiken voor
Toepassingen Met Verhoogd Risico.
6.9. Indien Klant voor het specifieke gebruik dat hij aan de Diensten geeft of beoogt te geven enige
vergunning of andere toestemming van overheidsinstanties of derden nodig heeft, dient Klant zelf
zorg te dragen voor het verkrijgen daarvan. Klant garandeert ten opzichte van Leverancier dat hij alle
vergunningen en/of toestemmingen bezit die noodzakelijk zijn voor het gebruik van de Diensten door
Klant.
Artikel 7. Notice and takedown
7.1. Indien een derde Leverancier erop wijst of als Leverancier zelf constateert dat er met gebruik van
de Diensten bepaalde materialen worden opgeslagen of verspreid waarmee inbreuk wordt gemaakt
op rechten van derden of waardoor anderszins onrechtmatig of in strijd met wet- en regelgeving of de
Overeenkomst wordt gehandeld, zal Leverancier de Klant zo snel mogelijk op de hoogte stellen van de
klacht of overtreding.
7.2. Leverancier zal Klant in de gelegenheid stellen om binnen een redelijke termijn op de klacht te
reageren en zo nodig maatregelen te nemen. Indien Klant dit nalaat, kan Leverancier zelf alle redelijke
maatregelen nemen om de overtreding te beëindigen. Dit kan tot gevolg hebben dat bepaalde
gegevens worden verwijderd of ontoegankelijk worden gemaakt, of dat de toegang tot de Diensten
geheel of gedeeltelijk wordt geblokkeerd. In spoedeisende gevallen (bijvoorbeeld wanneer
Leverancier meldingen ontvangt omtrent de mogelijke aanwezigheid van kinderpornografie) kan
Leverancier direct ingrijpen, zonder Klant te waarschuwen. Indien Klant een Consument is, is direct
ingrijpen door de Leverancier alleen mogelijk in de vorm van verwijdering of blokkade van de
onrechtmatige materialen. Wel blijven in dat geval de wettelijke (opschortings)rechten van
Leverancier onverkort van toepassing.
7.3. Wanneer sprake is van mogelijk strafbare materialen, dan is Leverancier gerechtigd hiervan
aangifte te doen. Leverancier kan hierbij de betreffende materialen en alle relevante informatie over
Klant en derden (waaronder klanten van Klant) overhandigen aan de bevoegde instanties en alle
andere handelingen verrichten die deze instanties Leverancier verzoeken te verrichten in het kader
van het onderzoek.
7.4. Leverancier is niet aansprakelijk voor eventuele schade van Klant, diens klanten of de
eindgebruikers als gevolg van een afsluiting van de Diensten of het verwijderen van materialen in het
kader van de in dit artikel beschreven procedure.
7.5. Leverancier is gerechtigd om de naam, het adres en andere identificerende gegevens van Klant of
de betreffende eindgebruiker af te geven aan een derde die klaagt dat Klant inbreuk maakt op diens
rechten, mits is voldaan aan de hiervoor geldende wettelijke of jurisprudentiële vereisten.
7.6. Klant vrijwaart Leverancier voor eventuele claims van derden die gebaseerd zijn op de stelling dat
de materialen die met gebruik van de Diensten worden opgeslagen of verspreid een inbreuk maken
op diens rechten dan wel anderszins onrechtmatig zijn.
Artikel 8. Domeinnamen en IP-adressen
8.1. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op het verstrekken en/of beheren
van domeinnamen en/of IP-adressen, zijn de bepalingen van dit Artikel 8 van toepassing.
8.2. Bij het verstrekken of beheren van domeinnamen treedt Leverancier op als bemiddelaar tussen
Klant en de leverancier van de domeinnaamregistratie en domeinnaam beheersdiensten. Klant
machtigt Leverancier hier, alsmede de overige handelingen beschreven in dit Artikel 8, expliciet toe.
Leverancier heeft geen invloed op het distributieproces van domeinnamen. Leverancier heeft niet de
verplichting om de continuïteit of het bestaansrecht van een geregistreerd domein te garanderen.
8.3. Beschikbaarstelling, aanvraag, toekenning en eventueel gebruik van een domeinnaam of IP-adres
zijn afhankelijk van en zijn onderworpen aan de geldende regels en procedures van de desbetreffende
registrerende instanties, zoals de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland bij .nl-domeinnamen
en Réseaux IP Européens (RIPE) bij IP-adressen. Leverancier geeft geen garantie dat een aanvraag ook
wordt gehonoreerd. De desbetreffende instantie beslist over de toekenning.
8.4. Klant dient zich te conformeren aan de regels die registrerende instanties stellen voor aanvraag,
toekenning of gebruik van een domeinnaam. De diverse domeinen worden door verschillende,
meestal nationale organisaties beheerd. Al deze organisaties hebben hun eigen (algemene)
voorwaarden met betrekking tot het registreren van de betreffende domeinen en sub-leveldomeinen,
evenals hun eigen reglement in zake van domeinnaamgeschillen. Indien domeinnamen het
onderwerp van de Overeenkomst zijn, zullen de additionele voorwaarden van onder andere iedere
relevante gTLD (general Top Level Domain) en ccTLD (country code Top Level Domain) gelden. De
betreffende aanvullende voorwaarden zijn raadpleegbaar via het Overzicht Aanvullende
Voorwaarden.
8.5. Klant kan uitsluitend uit de bevestiging van Leverancier, waarin vermeld wordt dat de gevraagde
domeinnaam of het IP-adres is geregistreerd, het feit van registratie vernemen. Een factuur voor
registratiekosten is geen bevestiging van registratie.
8.6. Klant stelt Leverancier steeds onverwijld, maar in ieder geval binnen 5 kalenderdagen, en
schriftelijk op de hoogte van wijzigingen met betrekking tot de gegevens van de domeinhouder.
8.7. Klant dient bij het gebruik van domeinnamen en IP-adressen alle wet- en regelgeving en alle door
de registrerende instanties gestelde voorwaarden in acht te nemen. Het gebruik geschiedt volledig
onder de verantwoordelijkheid van Klant. Klant vrijwaart en houdt Leverancier schadeloos voor alle
schade die verband houdt met (het gebruik van) een domeinnaam of IP-adres namens of door Klant.
Leverancier is niet aansprakelijk voor het verliezen door Klant van diens recht(en) op een
domeinnaam (bijvoorbeeld in het geval van beëindiging door Klant zelf of door beslissingen in
domeinnaamgeschillen) of voor het feit dat de domeinnaam tussentijds door een derde wordt
aangevraagd en/of verkregen en Klant heeft in die gevallen geen recht op een vervangende
domeinnaam of restitutie, behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Leverancier.
8.8. Ondanks hetgeen bepaald in Artikel 8.2 heeft Leverancier het recht de domeinnaam of het IPadres
ontoegankelijk of onbruikbaar te maken, dan wel (indien toepasselijk) op zijn eigen naam te
(doen) plaatsen wanneer Klant aantoonbaar in gebreke blijft bij de nakoming van de Overeenkomst,
zulks echter uitsluitend na verloop van een redelijke termijn tot nakoming gesteld in een schriftelijke
ingebrekestelling.
8.9. De aan Klant ter beschikking gestelde IP-adressen blijven in het beheer van Leverancier of zijn
leveranciers en kunnen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bij een eventuele beëindiging van
de Overeenkomst niet worden meegenomen. Meerdere klanten van Leverancier kunnen onder een
bepaald IP-adres opereren. Leverancier heeft te allen tijde het recht het IP-adres te wijzigen dan wel
een ander adres aan Klant toe te wijzen.
8.10. In geval van beëindiging van de Overeenkomst wegens wanprestatie van Klant is Leverancier,
ondanks zijn bemiddelende rol, gerechtigd een domeinnaam van Klant op te zeggen, zonder enigerlei
aansprakelijk te zijn voor hieruit voortvloeiende schade.
Artikel 9. SSL/TLS-certificaten
9.1. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op het verstrekken en/of beheren
van SSL/TLS-certificaten, zijn de bepalingen van dit Artikel 9 van toepassing.
9.2. De aanvraag- en toekenningsprocedure van SSL/TLS-certificaten is onderworpen aan de regels en
procedures van de certificaatautoriteit die het SSL/TLS-certificaat uitgeeft. De desbetreffende
certificaatautoriteit beslist over de toekenning van het SSL/TLS-certificaat en zal daartoe de nodig
geachte controles uitvoeren. Leverancier vervult bij de aanvraagprocedure slechts een bemiddelende
rol en geeft geen garantie dat een aanvraag wordt gehonoreerd.
9.3. Het SSL/TLS-certificaat is geldig voor de overeengekomen periode, tenzij het voortijdig wordt
ingetrokken. Leverancier (ondanks zijn bemiddelende rol) en de betreffende leverancier kunnen het
SSL/TLS-certificaat onmiddellijk intrekken indien:
a. blijkt dat Klant onjuiste informatie heeft verstrekt ten behoeve van het verkrijgen van het SSL/TLS-certificaat;
of
b. de betrouwbaarheid van het SSL/TLS-certificaat naar het oordeel van Leverancier en/of de
betreffende leverancier in het gedrang is gekomen.
c. Klant dient zich bij het gebruik van het SSL/TLS-certificaat te houden aan alle toepasselijke wet- en
regelgeving en alle voorwaarden die door de certificaatautoriteit worden gesteld.
9.4. Klant dient bij het gebruik van het SSL/TLS-certificaat alle wet- en regelgeving en alle door de
certificaatautoriteit gestelde voorwaarden in acht te nemen. Leverancier zal naar deze voorwaarden
verwijzen tijdens de bestelprocedure.
9.5. Indien het SSL/TLS-certificaat wordt ingetrokken, heeft Klant geen recht op een vervangend
SSL-/TLS-certificaat of restitutie van de kosten voor het SSL/TLS-certificaat door Leverancier, tenzij de
intrekking te wijten is aan een toerekenbare tekortkoming van Leverancier. In een dergelijk geval zal
Leverancier een nieuw SSL/TLS-certificaat leveren ter vervanging voor de resterende periode van het
oorspronkelijke SSL/TLS-certificaat. In andere gevallen dient door Klant eventueel beroep te worden
gedaan op de voorwaarden van de betreffende certificaatautoriteit.
9.6. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zal Leverancier zich in redelijkheid inspannen om Klant
te informeren voordat het SSL/TLS-certificaat vervalt en dient te worden verlengd. Het blijft echter
altijd de eigen verantwoordelijkheid van de Klant om SSL/TLS-certificaten tijdig te verlengen.
Artikel 10. Installatie en configuratie van software
10.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Klant zelf verantwoordelijk voor de installatie en
configuratie van de Diensten. Leverancier kan kosten in rekening brengen bij Klant voor eventuele
ondersteuning in dit kader.
10.2. Behoudens en voor zover dit uit de aard van de Dienst volgt (bijvoorbeeld in het geval van nonmanaged virtual private servers), heeft Klant niet het recht om zelfstandig aanpassingen te maken of
om software te installeren binnen door Leverancier beheerde Diensten (zoals maar niet beperkt tot
online werkplekken en virtual private servers) zonder schriftelijke toestemming van Leverancier.
10.3. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op het installeren en/of
configureren van software, is Artikel 10.4 van toepassing.
10.4. Indien Klant zelfstandig een wijziging aan de software wenst door te voeren, geschiedt dit
geheel op eigen risico en verantwoordelijkheid van Klant, tenzij Klant de gewenste wijziging vooraf
aan Leverancier heeft gemeld en Leverancier deze schriftelijk heeft goedgekeurd. Leverancier kan aan
deze goedkeuring voorwaarden verbinden.
Artikel 11. Dedicated hosting
11.1. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op dedicated hosting, zijn de
bepalingen van dit Artikel 11 van toepassing.
11.2. Leverancier stelt aan Klant eigen hardware ter beschikking in het geval van dedicated hosting.
De opslagruimte en capaciteit van de hardware worden derhalve niet gedeeld met andere klanten van
Leverancier. De hardware is en blijft eigendom van Leverancier.
11.3. Klant heeft géén recht op toegang tot de serverruimte, tenzij hij op grond van Overeenkomst
expliciet verantwoordelijk is voor de installatie en/of het onderhoud met betrekking tot de hardware
en toegang noodzakelijk is in licht daarvan. Voor toegang tot de serverruimtes gelden de bepalingen
zoals neergelegd in Artikel 13.
11.4. Leverancier heeft het recht om aan Klant andere hardware toe te wijzen, mits de vervangende
hardware in redelijkheid voldoet aan de eisen die voor de oorspronkelijke hardware golden.
Leverancier zal in een zodanig geval vooraf met Klant een plan-van-aanpak maken voor de geplande
verhuizing, behoudens spoedeisende gevallen.
Artikel 12. Colocatie
12.1. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op colocatie, zijn de bepalingen van
dit Artikel 12 van toepassing.
12.2. Leverancier stelt aan klant, in het kader van colocatie, slechts een serverruimte, netwerk- en
stroomvoorzieningen ter beschikking. Klant verzorgt zelf de hardware.
12.3. Klant heeft géén recht op toegang tot de serverruimte, tenzij hij op grond van Overeenkomst
expliciet verantwoordelijk is voor de installatie en/of het onderhoud met betrekking tot de hardware
en toegang noodzakelijk is in licht daarvan. Voor toegang tot de serverruimtes gelden de bepalingen
zoals neergelegd in Artikel 13.
12.4. Leverancier kan de hardware van Klant verhuizen naar een andere ruimte in het datacentrum of
naar een ander datacentrum, mits de vervangende ruimte in redelijkheid voldoet aan de eisen die ook
voor de oorspronkelijke ruimte golden. Leverancier en Klant zullen in overleg een tijdstip vastleggen
voor de verhuizing, met dien verstande dat Leverancier altijd de mogelijkheid krijgt van Klant om
binnen 14 dagen na het overleg de verhuizing uit te voeren. Indien Klant op basis van de
Overeenkomst zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud van de hardware, zal Klant de hardware
binnen een redelijke termijn van maximaal veertien (14) dagen na een daartoe door Leverancier
uitgebracht verzoek te verhuizen. In spoedeisende gevallen kan Leverancier de server in alle gevallen
zelf verhuizen.
12.5. Beide Partijen dragen hun eigen kosten die gepaard gaan met de in het vorige lid bedoelde
verhuizing.
12.6. Klant garandeert dat de hardware géén schade zal toebrengen aan de serverruimte, de daarin
geplaatste hardware van derden of de daarin aangebrachte bekabeling, dan wel de werking daarvan
zal verstoren of beïnvloeden.
12.7. Leverancier heeft het recht om de hardware te verplaatsen, uit te schakelen of te verwijderen
indien hij dit in zijn professionele opinie nodig acht, zonder enigerlei aansprakelijk te zijn voor hieruit
voortvloeiende schade.
12.8. Klant is verplicht om de hardware voldoende te verzekeren en verzekerd te houden. Op eerste
verzoek van Leverancier dient Klant de polis te verstrekken voor de verzekering die Klant heeft
afgesloten.
12.9. Indien Klant tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst, heeft Leverancier het recht om
de hardware onder zich te houden tot Klant aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
Artikel 13. Toegang tot de serverruimte
13.1. Klant krijgt slechts toegang tot de serverruimte indien dit expliciet volgt uit de Overeenkomst en
noodzakelijk is voor het installeren, onderhouden en of verhuizen van hardware. Klant is verplicht om
bij het betreden van de serverruimte alle door Leverancier en/of de betreffende derde partij gestelde
voorwaarden en redelijke instructies te volgen.
13.2. Klant zal de hardware alleen laten onderhouden door voldoende vakkundig en bekwaam
personeel. Het is niet toegestaan om toegang tot de serverruimte te verlenen aan derden (zoals
klanten van Klant), tenzij Leverancier hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
13.3. Klant zal de installatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de hardware zo efficiënt mogelijk
uitvoeren zonder hierbij overlast te veroorzaken voor Leverancier of anderen.
13.4. De bekabeling in de serverruimte (waaronder in ieder geval bekabeling in shared racks en onder
de vloeren) zal uitsluitend worden aangebracht door Leverancier. Alleen de bekabeling in private
racks wordt door Klant verzorgd.
13.5. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om veranderingen aan te brengen in de serverruimte, tenzij
Leverancier hier schriftelijke toestemming voor heeft gegeven. Als Klant veranderingen heeft
aangebracht zonder schriftelijke toestemming, heeft Leverancier het recht om herstel van de
serverruimte te vorderen, dan wel herstel voor rekening en risico van Klant zelf te (laten) uitvoeren.
13.6. Leverancier is op ieder moment gerechtigd om de serverruimte te betreden om te controleren
of Klant de hierboven beschreven voorschriften en eventuele aanvullende voorwaarden, procedures
en instructies in acht neemt.
13.7. Bij een verhuizing van de hardware of bij beëindiging van de Overeenkomst zal Klant de
serverruimte opleveren zoals deze bij aanvang van de Overeenkomst door Leverancier ter beschikking
is gesteld.
13.8. Indien Klant tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst, is Leverancier in gerechtigd om
Klant de toegang tot de serverruimte te ontzeggen. Indien Klant een Consument is, is deze bepaling
pas van toepassing als Klant in verzuim is.
Artikel 14. Doorlevering van Diensten
14.1. Tenzij Klant een Consument is en indien uit de aard van een betreffende Dienst blijkt dat deze
bedoeld is voor doorlevering en/of voor zover de Overeenkomst (mede) expliciet ziet op het
doorleveren van Diensten, zijn de bepalingen van dit Artikel 14 van toepassing.
14.2. Het is Klant toegestaan om de Diensten door te leveren (te “resellen”). Klant kan dit uitsluitend
doen in combinatie met of als onderdeel van de eigen producten of diensten van Klant en zonder de
naam van Leverancier als toeleverancier of onderaannemer expliciet (bijvoorbeeld middels de
diensten omschrijvingen of advertenties) kenbaar te maken (hierna: “White-Label” doorlevering),
tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Klant vrijwaart Leverancier en stelt Leverancier schadeloos
van alle claims door zijn Klant. Leverancier mag ook bij overtredingen van deze Algemene
Voorwaarden door die Klant onverkort optreden.
14.3. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, handelt Klant in het geval van reselling in eigen naam
en voor eigen rekening en risico. Het is Klant uitdrukkelijk niet toegestaan om voor of namens
Leverancier overeenkomsten te sluiten dan wel de indruk te wekken dat hij als agent of
vertegenwoordiger van Leverancier optreedt.
14.4. Klant is in het geval van doorlevering zelf verantwoordelijk voor het bieden van ondersteuning
omtrent de doorgeleverde Diensten van Leverancier aan zijn klanten.
14.5. Klant dient aan zijn klanten tenminste dezelfde verplichtingen op te leggen als die Leverancier
hanteert met betrekking tot de Diensten. Leverancier kan verlangen dat Klant hiervan bewijs overlegt.
In het geval van doorlevering van Diensten in het kader van domeinnaamregistratie dient Klant, indien
Leverancier hierom vraagt, inzage te geven in de opdrachtbevestigingen met betrekking tot de
registratie van de domeinnamen ten behoeve van de klanten van Klant.
14.6. Het niet of niet-tijdig betalen van klanten aan Klant, ontslaat Klant niet van zijn
betalingsverplichtingen jegens Leverancier.
14.7. Klant mag, indien is overeengekomen dat de doorlevering anders dan op een White-Label wijze
zal plaatsvinden, enkel op zakelijke wijze communiceren dat hij gebruik maakt van de Diensten en
mag voor het overige géén gebruik maken van handelsnamen, merknamen, logo’s of andere
onderscheidingstekens van Leverancier zonder daartoe expliciete toestemming te hebben ontvangen.
Klant zal eventuele aanwijzingen van Leverancier over het gebruik van dergelijke
onderscheidingstekens steeds strikt opvolgen.
14.8. Leverancier zal primair via Klant contact zoeken met klanten van Klant. In spoedeisende
gevallen, zoals bij (dreigende)schade of overlast voor derden door activiteiten van de betreffende
klant, heeft Leverancier echter het recht om direct contact op te nemen met de klanten van Klant,
tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
14.9. Klant is jegens Leverancier te allen tijde volledig aansprakelijk voor hetgeen zijn klanten doen of
nalaten via de door Leverancier geleverde Diensten. Klant zal Leverancier vrijwaren voor eventuele
claims van derden in dit kader.
14.10. In het geval van opzegging of ontbinding van de Overeenkomst wegens wanprestatie van Klant,
heeft Leverancier het recht om de klanten van Klant te benaderen en een aanbod te doen teneinde de
Diensten zelf voort te zetten dan wel de Diensten door een andere wederverkoper te laten
voortzetten. Op eerste verzoek van Leverancier zal Klant alle hiervoor benodigde (contact)gegevens
verstrekken.
Artikel 15. Meerwerk
15.1. Klant kan Leverancier op ieder moment verzoeken tot het verrichten van werkzaamheden die
buiten de Overeenkomst vallen (oftewel verzoeken om “meerwerk”). Leverancier is echter niet
verplicht om dergelijke verzoeken in te willigen.
15.2. Leverancier zal Klant in het geval van meerwerk vooraf informeren over de hiermee gepaard
gaande (geschatte) kosten en zal het meerwerk pas uitvoeren na akkoord van Klant. Het voorgaande
geldt echter niet bij meerwerk dat noodzakelijk is in het kader van de reeds overeengekomen
Diensten. Dergelijk meerwerk kan zonder toestemming van Klant op basis van nacalculatie worden
uitgevoerd.
15.3. Leverancier zal bij het uitvoeren van meerwerk telkens uitgaan van de overeengekomen
tarieven, of bij het ontbreken daarvan van de gebruikelijke tarieven. Leverancier kan verlangen dat er
voor het uitvoeren van het meerwerk een aanvullende overeenkomst wordt gesloten.
Artikel 16. Opslag- en datalimieten
16.1. Leverancier kan een maximum stellen aan de capaciteit (bijvoorbeeld de hoeveelheid
dataverkeer, verwerkingscapaciteit, geheugen, opslag of stroom) die Klant mag of feitelijk kan
gebruiken in het kader van de Diensten.
16.2. Bij overschrijding is Leverancier gerechtigd om aanvullende kosten in rekening te brengen, dan
wel om (na schriftelijke waarschuwing) het gebruik van de Diensten te beperken of te reduceren naar
de toegestane capaciteit.
16.3. Indien er een bepaalde limiet of capaciteit geldt voor de Diensten, kan deze in overleg met
Leverancier naar boven of beneden worden bijgesteld. Een verhoging of upgrade van de Diensten kan
met directe ingang worden doorgevoerd, een verlaging of downgrade kan echter slechts tegen de
datum van de eerste verlenging van de Overeenkomst en daarna tegen het eind van iedere maand
worden doorgevoerd, met inachtneming van een notificatietermijn van één (1) maand.
16.4. Een eventueel aan Klant toegekend tegoed aan dataverkeer is niet overdraagbaar naar een
volgende maand, een andere overeenkomst dan wel een andere klant van Leverancier.
16.5. Leverancier is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het niet kunnen verzenden, ontvangen,
opslaan of wijzigen van gegevens dan wel het niet juist functioneren van de Diensten indien Klant een
afgesproken limiet (bijvoorbeeld de hoeveelheid dataverkeer, verwerkingscapaciteit, geheugen,
opslag of stroom) overschrijdt.
Artikel 17. Fair use
17.1. Indien er voor de Diensten geen limiet is gesteld aan de capaciteit (bijvoorbeeld de hoeveelheid
dataverkeer, verwerkingscapaciteit, geheugen, opslag of stroom), is op de betreffende Diensten een
“fair use” beleid van toepassing.
17.2. Leverancier kan nadere invulling geven aan het fair use beleid, welke in dat geval schriftelijk aan
Klant beschikbaar wordt gesteld of via de Website kan worden geraadpleegd. Leverancier behoudt
zich het recht voor om het beleid tussentijds aan te passen of aan te vullen en zal Klant in een zodanig
geval vooraf schriftelijk op de hoogte stellen.
17.3. Indien een expliciet omschreven fair use beleid ontbreekt, zal hieronder worden verstaan dat
Klant maximaal twee keer de capaciteit mag gebruiken die andere klanten van Leverancier die
dezelfde of vergelijkbare Diensten afnemen onder vergelijkbare omstandigheden gebruiken.
17.4. Indien het gebruik van de Diensten het fair use beleid overschrijdt, is Leverancier gerechtigd om
de Diensten te limiteren of te blokkeren, dan wel Klant een alternatieve Dienst aan te bieden.
Leverancier is bij een overschrijding niet verantwoordelijk voor het niet of niet juist functioneren van
de Diensten.
Artikel 18. Beschikbaarheid, onderhoud en ondersteuning
18.1. Leverancier zal zich inspannen om kwalitatief goede en ononderbroken beschikbaarheid van
Diensten en daarbij behorende systemen en netwerken te realiseren en om toegang tot door Klant
hiermee opgeslagen gegevens te realiseren. Leverancier biedt echter geen garanties over kwaliteit of
beschikbaarheid, tenzij anders is overeengekomen in de offerte middels een als zodanig aangeduide
Service Level Agreement (SLA).
18.2. Het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, al dan niet als onderdeel van de geleverde
Diensten, kan tot gevolg hebben dat de Diensten tijdelijk niet of slechts beperkt gebruikt kunnen
worden. Indien Leverancier voorziet dat bepaald onderhoud zal resulteren in gehele of gedeeltelijke
onbeschikbaarheid, zal Leverancier zich inspannen om de werkzaamheden uit te voeren op
momenten waarop het gebruik van de Diensten beperkt is.
18.3. Leverancier zal zich inspannen om geplande onderhoudswerkzaamheden, al dan niet als
onderdeel van de geleverde Diensten, ten minste twee Werkdagen van tevoren aan te kondigen.
Spoedonderhoud kan echter op ieder moment worden uitgevoerd, ook zonder voorafgaande
aankondiging richting Klant.
18.4. Leverancier zal zich beschikbaar houden voor een redelijk niveau van klantenondersteuning op
afstand, tijdens Kantooruren, voor zover de toepasselijke SLA niet anders bepaalt. Verzoeken tot
ondersteuning van Klant die niet eenvoudig kunnen worden afgehandeld, zulks naar oordeel van
Leverancier, worden aangemerkt als “meerwerk”. Voor deze verzoeken geldt derhalve de procedure
zoals neergelegd in Artikel 15.
18.5. Leverancier spant zich in om op elke ondersteuningsvraag zo snel mogelijk te reageren, maar
geeft hierover – tenzij anders overeengekomen in de Service Level Agreement (SLA) – geen garanties.
18.6. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op het onderhouden van software
door Leverancier, zijn de bepalingen van Artikel 18.7 tot en met Artikel 18.9 van toepassing.
18.7. Leverancier zal zich inspannen om de bij de Dienst gebruikte software up-to-date te houden.
Leverancier is hierbij op zijn beurt echter afhankelijk van zijn leverancier(s). Leverancier is gerechtigd
bepaalde updates of patches niet te installeren als dit naar zijn oordeel een correcte dienstverlening
niet ten goede komt.
18.8. Leverancier zal zich inspannen om van tijd tot tijd de software aan te passen om de
functionaliteit te verbeteren en om fouten te herstellen. Bij nieuwe functionaliteit of wijzigingen die
het functioneren van de software wezenlijk kunnen veranderen zal Leverancier, zich inspannen Klant
hier vooraf over te informeren.
18.9. Leverancier zal zich inspannen om door Klant verzochte veranderingen en nieuwe functionaliteit
toe te voegen aan de software. Echter, Leverancier is steeds gerechtigd een dergelijk verzoek te
weigeren als deze naar zijn oordeel niet haalbaar is of een goede werking, beheersbaarheid of
beschikbaarheid van de software kan belemmeren.
Artikel 19. Back-ups
19.1. Tenzij anders overeengekomen rust er geen plicht op Leverancier om reservekopieën (back-ups)
te maken. Leverancier kan er zelf voor kiezen om back-ups te maken. Deze back-ups worden dan
gemaakt voor het geval van een storing aan de zijde van Leverancier. Klant kan daarnaast met
Leverancier overeenkomen dat hij tegen vergoeding Diensten afneemt in het kader van het maken en
aan Klant beschikbaar stellen van back-ups. Slechts in dat geval zijn de overige bepalingen van dit
artikel van toepassing.
19.2. Alle inspanningen zoals geleverd door Leverancier in het kader van de back-ups ten behoeve van
de Klant en op verzoek van Klant, worden tegen additionele vergoeding geleverd. Voor zover Partijen
niet anders zijn overeengekomen, wordt de vergoeding berekend op basis van het op dat moment
door Leverancier gehanteerde uurtarief.
19.3. Klant is ten aanzien van de back-ups te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de correctheid van
de data en eventueel herstel (en de daaraan voorafgaande controle) van de back-ups. De back-ups
kunnen na beëindiging van de Overeenkomst op elk moment vernietigd worden. Het is te allen tijde
de verantwoordelijkheid van Klant om te verzoeken om een reservekopie bij beëindiging.
Artikel 19. Intellectueel eigendom
20.1. Alle Intellectuele Eigendomsrechten op alle in het kader van de Overeenkomst door Leverancier
ontwikkelde of ter beschikking gestelde Materialen berusten uitsluitend bij Leverancier of diens
licentiegevers.
20.2. Klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die in deze Algemene
Voorwaarden, de Overeenkomst of anderszins schriftelijk expliciet worden toegekend en voor het
overige zal Klant deze Materialen niet verveelvoudigen of openbaar maken.
Voornoemde lijdt uitzondering indien onmiskenbaar per abuis is nagelaten aan Klant zo’n recht op
uitdrukkelijke wijze te verstrekken. Afgifte van broncode van Materialen is echter te allen tijde alleen
verplicht indien expliciet overeengekomen of als gevolg van dwingend recht.
20.3. Tenzij en voor zover schriftelijk anders is overeengekomen, is het Klant niet toegestaan enige
aanduiding omtrent Intellectuele Eigendomsrechten uit de Materialen van Leverancier of diens
licentiegevers te verwijderen of te wijzigen, daaronder begrepen aanduidingen omtrent het
vertrouwelijk karakter en geheimhouding van de Materialen van Leverancier of diens licentiegevers.
20.4. Het is Leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter bescherming van diens
Materialen. Indien Leverancier door middel van technische bescherming deze Materialen heeft
beveiligd, is het Klant niet toegestaan deze beveiliging te verwijderen of te ontwijken, behalve indien
en voor zover de wet dwingend het tegendeel bepaalt.
Artikel 21. Klandata
21.1. Alle rechten op Klantdata, met inbegrip van eventuele hierop rustende Intellectuele
Eigendomsrechten, berusten bij Klant. Leverancier zal hierop geen eigendomsaanspraken doen.
21.2. Klant verstrekt hierbij een beperkt gebruiksrecht aan Leverancier om de Klantdata te gebruiken
gedurende de looptijd van de Overeenkomst voor zover dit nodig is ten behoeve van de levering van
de Diensten.
21.3. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Leverancier niet gehouden tot het inladen en/of
migreren van Klantdata als onderdeel van de Diensten. Leverancier kan voor ondersteuning in dit
kader afzonderlijke kosten bij Klant inrekening brengen.
21.4. Indien en voor zover de Klantdata bestaat uit persoonsgegevens, zijn hierop de afspraken van
toepassing zoals neergelegd in Bijlage 1.
21.5. Indien de Overeenkomst eindigt, ongeacht de reden van beëindiging, zal Leverancier de
Klantdata zo spoedig mogelijk vernietigen of verwijderen, echter met inachtneming van het bepaalde
in Artikel 28 (Exit-regeling).
Artikel 22. Prijzen
22.1. Tenzij bij een bedrag uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle door Leverancier genoemde prijzen
exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.
22.2. Indien een prijs is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens blijken onjuist
te zijn, dan heeft Leverancier het recht de prijzen hierop aan te passen, ook nadat de Overeenkomst
reeds tot stand is gekomen.
22.3. Leverancier is gerechtigd de gehanteerde prijzen in deze Overeenkomst jaarlijks, met maximaal
het percentage van 5% of aan de hand van de relevante prijsindex van het CBS, te verhogen, zonder
dat dit resulteert in een mogelijkheid voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen. Prijzen kunnen
daarnaast te allen tijde door Leverancier tussentijds worden verhoogd indien de tarieven van
toeleveranciers, zoals maar niet beperkt tot, toeleveranciers van stroom, elektronische
communicatiediensten, domeinnaamregistraties, IP-adressen, data centers, software en (public)
cloud-oplossingen stijgen, zonder dat dit resulteert in een mogelijkheid voor Klant om de
Overeenkomst op te zeggen.
22.4. In afwijking van de voorgaande leden van dit artikel heeft Klant, indien hij een Consument is, het
recht om de Overeenkomst te ontbinden als de prijzen worden verhoogd binnen drie maanden na het
sluiten van de Overeenkomst.
22.5. Voor prijswijziging die niet plaatsvinden in het kader van Artikel 22.3 gelden dezelfde
voorwaarden en procedures als voor wijziging van de Diensten en van deze Algemene Voorwaarden.
Indien Leverancier de geldende prijzen wenst te verlagen is Leverancier gerechtigd deze verlaging
direct, zonder mogelijkheid tot opzegging door Klant, door te voeren.
Artikel 23. Betaling
23.1. Leverancier zal de door Klant verschuldigde bedragen aan Klant factureren. Leverancier mag
daarbij elektronische facturen uitreiken. Leverancier heeft het recht om periodiek verschuldigde
bedragen voorafgaand aan de levering van de Diensten in rekening te brengen.
23.2. De betalingstermijn van een factuur is 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders is
overeengekomen.
23.3. Indien Klant na de betalingstermijn nog niet volledig heeft betaald, is hij automatisch in verzuim
zonder dat hiervoor ingebrekestelling is vereist.
23.4. Onverminderd het bovenstaande zullen alle kosten, die samenhangen met het incasseren van
openstaande vorderingen – zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke (daaronder begrepen de
kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus) – voor rekening van Klant zijn zonder dat
hiervoor een ingebrekestelling is vereist.
23.5. Beroep door Klant op opschorting of verrekening is niet toegestaan.
23.6. De bepalingen opgenomen in Artikel 23.3 tot en met Artikel 23.5 gelden niet indien en voor
zover Klant een Consument is.
23.7. Indien Klant in verzuim is, heeft dat de volgende consequenties:
a. over het openstaande bedrag is de wettelijke rente verschuldigd
b. de voor Klant gehoste websites en andere Materialen mogen zonder nadere waarschuwing
ontoegankelijk worden gemaakt totdat de openstaande bedragen, rente en dergelijke zijn voldaan.
23.8. Alle vorderingen van Leverancier zijn direct opeisbaar indien Klant failliet wordt verklaard, Klant
surseance van betaling aanvraagt of krijgt verleend, de activiteiten van Klant worden beëindigd of
diens bedrijf wordt geliquideerd.
23.9. Klant kan ervoor kiezen een saldo aan te houden in zijn Account. Dit saldo wordt gevormd door
vooruitbetalingen die door Leverancier zijn ontvangen. Het saldo wordt automatisch verrekend met
openstaande of toekomstige facturen.
23.10. Indien Klant gebruikmaakt van saldo of een door Leverancier toegekend krediet, blijft Klant
verantwoordelijk voor tijdige aanvulling van dit saldo of tijdige betaling van de facturen.
23.11. Leverancier kan naar eigen inzicht en zonder opgave van redenen het gebruik van saldo of een
toegekende kredietfaciliteit beperken, aanpassen of beëindigen.
23.12. Indien het beschikbare saldo of krediet ontoereikend is om de verlenging of levering van
Diensten te voldoen, zal Leverancier deze Diensten slechts uitvoeren na ontvangst van de benodigde
vooruitbetaling.
23.13. Op saldo of krediet wordt geen rente vergoed. Eventueel niet-gebruikt saldo wordt uitsluitend
verrekend met door Klant verschuldigde bedragen en kan niet worden teruggestort, tenzij de
Overeenkomst wordt beëindigd en alle verplichtingen van Klant zijn voldaan.
Artikel 24. Aansprakelijkheid
24.1. Leverancier is in het kader van de totstandkoming of uitvoering van de Overeenkomst niet
aansprakelijk behoudens in de gevallen hieronder genoemd, en ten hoogste tot de daarbij vermelde
limieten.
24.2. De totale aansprakelijkheid van Leverancier voor directe schade geleden door Klant als gevolg
van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Leverancier van zijn verplichtingen onder de
Overeenkomst, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in de nakoming van een
met Klant overeengekomen garantieverplichting, dan wel door een onrechtmatig handelen van
Leverancier, diens werknemers of door hem ingeschakelde derden, is per gebeurtenis dan wel een
reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag gelijk aan het totaal van de
vergoedingen (exclusief btw) die Klant onder de Overeenkomst in de laatste zes (6) maanden heeft
betaald. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer bedragen dan
vijfhonderd (500) euro (exclusief btw).
24.3. De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de
Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant Leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in
gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en
Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft
schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming
te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat te reageren. De ingebrekestelling dient binnen 30
dagen na de ontdekking van de schade te zijn ontvangen door Leverancier.
24.4. Leverancier is uitdrukkelijk niet aansprakelijk voor indirecte schade, met inbegrip van maar niet
beperkt tot gevolgschade, gederfde winst, imagoschade, gemiste besparingen en schade door
bedrijfsstagnatie.
24.5. De in dit Artikel 24 bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen indien en voor
zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van
Leverancier.
24.6. Enige in deze Algemene Voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsbeperking geldt niet jegens
Consumenten. Jegens Consumenten gelden de bepalingen omtrent aansprakelijkheid uit de wet.
24.7. Klant is jegens Leverancier aansprakelijk voor schade die door een aan hem toerekenbare fout
of tekortkoming is ontstaan. Klant vrijwaart Leverancier tegen aanspraken betreffende het bij de
gebruikmaking van de Diensten door of met toestemming van Klant niet naleven van de
Overeenkomst. Deze vrijwaring geldt ook ten aanzien van personen die weliswaar geen werknemers
van Klant zijn, maar de Diensten desalniettemin onder de verantwoordelijkheid of met toestemming
van Klant hebben gebruikt.
Artikel 25. Overmacht
25.1. Leverancier is niet verplicht tot nakoming van de Overeenkomst indien de nakoming is
verhinderd als gevolg van overmacht. Eventuele liquiditeitsproblemen aan de zijde van Klant
kwalificeren uitdrukkelijk niet als overmacht.
25.2. Onder overmacht van Leverancier wordt verstaan elke van de wil van Leverancier onafhankelijke
omstandigheid waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Klant geheel of gedeeltelijk
wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zodanige verplichtingen in redelijkheid niet van
Leverancier kan worden verlangd, ongeacht of die omstandigheid ten tijde van het aangaan van de
Overeenkomst te voorzien was. Tot die omstandigheden worden in ieder geval gerekend:
a. noodtoestand (zoals extreme weersomstandigheden, brand en blikseminslag);
b. storingen in telecommunicatie-infrastructuur en internet die buiten de macht van Leverancier ligt,
waaronder bijvoorbeeld storingen in de registers van IANA, RIPE of SIDN, of (d)dos aanvallen;
c. een verstoring in de (stroom-)infrastructuur van derden buiten het datacenter;
d. tekortkomingen van leveranciers van Leverancier, die Leverancier niet kon voorzien en waar
Leverancier diens leverancier niet voor aansprakelijk kan stellen, bijvoorbeeld doordat bij de
betreffende leverancier (eveneens) sprake was van overmacht;
e. gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of Materialen waarvan Klant het gebruik aan
Leverancier heeft voorgeschreven;
f. overheidsmaatregelen;
g. onbeschikbaarheid van personeelsleden (door ziekte of anderszins);
h. algemene vervoersproblemen;
i. natuurgeweld; en
j. stakingen, oorlogen, terroristische aanslagen en binnenlandse onlusten.
25.3. In geval van overmacht heeft Klant geen recht op enige (schade) vergoeding.
25.4. Indien een overmachtsituatie langer dan drie maanden duurt, heeft elk der Partijen het recht
om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen, zonder enige verplichting tot schadevergoeding jegens
de andere Partij.
Artikel 26. Geheimhouding
26.1. Partijen zullen informatie die zij voor, tijdens of na de uitvoering van de Overeenkomst aan
elkaar verstrekken, vertrouwelijk behandelen wanneer deze informatie is gemarkeerd als
vertrouwelijk of wanneer de ontvangende Partij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de
informatie als vertrouwelijk bedoeld was. Partijen leggen deze verplichting tevens op aan hun
werknemers alsmede aan door hen ingeschakelde derden ter uitvoering van de Overeenkomst.
26.2. De ontvangende Partij zorgt dat vertrouwelijke informatie hetzelfde niveau van bescherming
tegen ongeautoriseerde toegang of gebruik krijgt als diens eigen vertrouwelijke informatie, maar
minstens een redelijk niveau van bescherming.
26.3. De plicht tot het geheimhouden van vertrouwelijke informatie geldt niet indien en voor zover de
ontvangende Partij kan bewijzen dat deze:
a. voor de datum van verstrekking al in het bezit was van de ontvangende Partij;
b. verkrijgbaar is bij een derde zonder dat deze enige geheimhoudingsplicht jegens de verstrekkende
Partij zou schenden door de verstrekking;
c. beschikbaar is uit openbare bronnen, zoals kranten, octrooi databanken, publiek toegankelijke
websites of diensten;
d. onafhankelijk en zonder gebruikmaking van enige informatie van de verstrekkende Partij is
ontwikkeld door de ontvangende Partij.
26.4. Indien een Partij een bevel tot afgifte van vertrouwelijke informatie van een bevoegde instantie
ontvangt, heeft zij het recht om tot afgifte over te gaan. De verstrekkende Partij wordt echter zo
spoedig mogelijk (vooraf) over het bevel geïnformeerd, tenzij dit niet is toegestaan. Indien de
verstrekkende Partij aangeeft maatregelen te willen nemen tegen het bevel (bijvoorbeeld via een kort
geding), zal de ontvangende Partij wachten met afgifte tot hierop is beslist, voor zover dit wettelijk
mogelijk is.
26.5. De verplichting tot geheimhouding blijft ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst om
welke reden dan ook, en wel voor zolang als de verstrekkende Partij redelijkerwijs aanspraak kan
maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.
Artikel 27. Duur en opzegging
27.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bedraagt de aanvankelijke duur van de
Overeenkomst één (1) jaar. Het is Partijen niet toegestaan om de Overeenkomst tussentijds op te
zeggen, behoudens de gevallen waarvoor in deze Algemene Voorwaarden of in andere onderdelen
van de Overeenkomst expliciet een uitzondering is gemaakt.
27.2. Indien Klant geen Consument is, zal de Overeenkomst na afloop telkens automatisch en
stilzwijgend worden verlengd met additionele periodes die gelijk zijn aan de aanvankelijke duur, tenzij
een Partij minstens een (1) maand voor afloop door de andere Partij schriftelijk op de hoogte wordt
gesteld van diens wens om de Overeenkomst niet te verlengen.
27.3. Indien Klant een Consument is, wordt de Overeenkomst na afloop van de aanvankelijke duur
omgezet in een Overeenkomst voor onbepaalde tijd. De Klant kan de Overeenkomst voor onbepaalde
tijd in dat geval na omzetting te allen tijde schriftelijk opzeggen met inachtneming van een termijn van
één (1) maand.
27.4. Leverancier heeft het recht om de Overeenkomst met directe ingang (geheel of gedeeltelijk) op
te schorten dan wel de Overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) op te zeggen of te ontbinden, indien:
a. Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet tijdig nakomt en de tekortkomingen niet
binnen een redelijke termijn na ingebrekestelling herstelt. Een voorafgaande ingebrekestelling is
echter niet noodzakelijk in de gevallen waarin het verzuim op grond van de wet van rechtswege
intreedt;
b. Klant faillissement aanvraagt of failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of
surseance van betaling krijgt verleend, het bedrijf van Klant wordt geliquideerd of diens
bedrijfsactiviteiten worden gestaakt;
c. door vertraging aan de zijde van Klant niet langer van Leverancier kan worden gevergd dat zij de
Overeenkomst onder de oorspronkelijk overeengekomen condities voldoet; of
d. er zich omstandigheden voordoen waardoor nakoming van de Overeenkomst onmogelijk wordt, of
waardoor ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van Leverancier kan
worden gevergd.
27.5. Het recht tot opschorting in bovengenoemde gevallen geldt voor alle met Klant gesloten
Overeenkomsten gelijktijdig, ook als Klant slechts in verzuim is met betrekking tot één Overeenkomst,
en onverminderd het recht van Leverancier op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.
27.6. In geval van ontbinding van de Overeenkomst blijven reeds gefactureerde bedragen voor
verrichte prestaties verschuldigd, zonder enige verplichting tot ongedaanmaking. In het geval van
ontbinding door Klant mag Klant uitsluitend dat deel van de overeenkomst ontbinden dat nog niet
door Leverancier is uitgevoerd.
27.7. Indien Leverancier de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij zijn aanspraken uit
de wet en de Overeenkomst, met inbegrip van de aanspraak op betaling voor de Diensten die zijn
opgeschort. Dit is niet van toepassing indien Klant een Consument is. In dat geval gelden de wettelijke
opschortingsrechten.
27.8. Indien een ontbinding aan Klant toerekenbaar is, heeft Leverancier recht op vergoeding van de
schade die daardoor direct en indirect ontstaat.
27.9. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd of ontbonden, zijn de vorderingen van Leverancier op
Klant onmiddellijk opeisbaar.
27.10. Indien Klant bepaalde (onderdelen van) Diensten zelf kan deactiveren, uitschakelen of
verwijderen, is Klant er zelf voor verantwoordelijk om dit uit te voeren vóór de datum waarop de
Overeenkomst eindigt. Als Klant dit nalaat, kan Leverancier kosten in rekening brengen voor het
beschikbaar houden van de Diensten en wordt de Overeenkomst geacht te zijn verlengd voor de
periode dat de Diensten in gebruik zijn. Alleen op uitdrukkelijk verzoek van Klant zal Leverancier de
betreffende Diensten deactiveren, uitschakelen of verwijderen.
Artikel 28. Exit-regeling
28.1. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd, zal Leverancier zich inspannen om redelijke
ondersteuning te bieden bij de migratie of overstap naar een andere dienst dan wel een andere ICTtoeleverancier, door middel van het ontsluiten van relevante gegevens en het verschaffen van
toegang tot de te migreren onderdelen van de betreffende Dienst(en). Eventuele hiermee gepaard gaande kosten komen volledig voor rekening van Klant. Leverancier draagt in geen geval zorg voor de daadwerkelijke overstap of migratie naar de nieuwe leverancier. Dit blijft de verantwoordelijkheid van Klant.
28.2. Indien Klant gebruik wenst te maken van de in het vorige lid bedoelde exit-ondersteuning, dient
Klant hiervoor uiterlijk op de datum waarop de Overeenkomst eindigt een schriftelijk verzoek bij
Leverancier in te dienen.
28.3. Leverancier is pas gehouden om de hierboven genoemde medewerking te verlenen aan de
migratie of overstap van Klant indien alle door Klant verschuldigde bedragen en eventuele andere
verplichtingen uit de Overeenkomst volledig zijn voldaan of nagekomen.
28.4. Klant heeft geen toegang tot de eventueel door Leverancier gedane configuraties. In geen geval
zullen de configuraties door Leverancier worden verstrekt indien de Overeenkomst wordt beëindigd.
Deze zullen door Leverancier worden gewist. Klant heeft geen recht op restitutie van de installatie- en
configuratiekosten.
28.5. Het wissen van voor Klant opgeslagen gegevens gebeurt met speciale voorzorgen om het
wissen, zo veel als redelijkerwijs mogelijk, onomkeerbaar, te maken.
Artikel 29. Wijziging
29.1. Leverancier behoudt zich het recht voor de Diensten en deze Algemene Voorwaarden te
wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten
met inachtneming van een termijn van één (1) maand na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen
worden schriftelijk bekendgemaakt.
29.2. Als Klant een wijziging niet wenst te accepteren, kan Klant binnen veertien (14) dagen na de
aankondiging schriftelijk bezwaar maken. Indien Leverancier besluit om de wijziging ondanks het
bezwaar van Klant door te voeren, kan Klant de Overeenkomst schriftelijk opzeggen tegen en uiterlijk
tot de datum waarop de wijziging in werking treedt.
29.3. De hierboven beschreven procedure geldt niet voor wijzigingen van ondergeschikt belang,
wijzigingen op grond van de wet en voor wijzigingen in het voordeel van Klant. Dergelijke wijzigingen
kunnen door Leverancier eenzijdig en met directe ingang worden doorgevoerd.
Artikel 30. Rechts- en forumkeuze
30.1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Indien Klant een Consument is geniet
hij ook de bescherming van de dwingende bepalingen van het recht dat van toepassing is waar de
Consument zijn woonplaats heeft.
30.2. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle
geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de Overeenkomst worden voorgelegd aan de
bevoegde Nederlandse rechter voor het arrondissement waarin Leverancier gevestigd is.
Artikel 31. Overige bepalingen
31.1. Indien enige bepaling uit de Overeenkomst nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de
gehele overeenkomst aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en)
vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke
Overeenkomst en Algemene Voorwaarden gestalte wordt gegeven.
31.2. Informatie en mededelingen, inclusief prijsaanduidingen, op de Website zijn onder voorbehoud
van programmeer- en typefouten. In geval van enige inconsistentie tussen de Website en de
Overeenkomst prevaleert de Overeenkomst.
31.3. De logfiles en overige al dan niet elektronische administratie van Leverancier vormen volledig
bewijs van stellingen van Leverancier en de door Leverancier ontvangen of opgeslagen versie van
enige (elektronische) communicatie geldt als authentiek, behoudens tegenbewijs te leveren door
Klant. Deze bepaling is niet van toepassing indien Klant een Consument is.
31.4. Partijen stellen elkaar steeds onverwijld schriftelijk op de hoogte van enige wijzigingen in naam,
postadres, e-mailadres, telefoonnummer en desgevraagd bank- of gironummer.
31.5. Daar waar in de Overeenkomst wordt verwezen naar ”schriftelijk”, wordt ook verstaan e-mail
en, indien de Diensten mede de toegang tot een klantportaal omvatten waar Partijen berichten
kunnen uitwisselen, dat klantportaal, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van de emailberichten of de berichten binnen het klantportaal voldoende vaststaat.
31.6. Alle rechtsvorderingen van Klant uit hoofde van de Overeenkomst verjaren – behoudens
bepalingen van dwingend recht – na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de dag waarop nakoming
van verplichtingen uit de tussen Partijen bestaande Overeenkomst opeisbaar zijn geworden. Deze
bepaling laat de reguliere verjaringstermijn van de vorderingen van Leverancier onverlet.
31.7. Iedere Partij is slechts gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te
dragen aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij. Deze
toestemming is echter niet nodig in geval van bedrijfsovername of overname van de meerderheid van
de aandelen van de betreffende Partij.
Bijlage 1 | Verwerking van persoonsgegevens
Deze bijlage is onlosmakelijk verbonden met de tussen Partijen gesloten Overeenkomst. Alle met een
beginhoofdletter geschreven begrippen hebben zowel in enkelvoud als in meervoud de betekenis
zoals vastgelegd in de Algemene Voorwaarden. Leverancier zal echter worden aangeduid met de term
“Verwerker” en Klant met de term “Verwerkingsverantwoordelijke”, onafhankelijk of Klant zelf een
verwerker is richting haar klanten. Indien definities worden gebruikt die overeenkomen met de
definities in de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: “AVG”), zullen deze definities
dezelfde betekenis hebben. De inhoud van deze bijlage zal hierna worden aangeduid als
“Verwerkersovereenkomst”.
Artikel 1. Doeleinden van verwerking
1.1. Verwerker verbindt zich onder de voorwaarden van deze Verwerkersovereenkomst in opdracht
van Verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens te verwerken. Verwerking zal uitsluitend
plaatsvinden in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, plus die doeleinden die daarmee
redelijkerwijs samenhangen of die met nadere instemming worden bepaald.
1.2. Verwerker spant zich in om, in het kader van de hiervoor bedoelde werkzaamheden, de door of
via Verwerkingsverantwoordelijke ter beschikking gestelde persoonsgegevens zorgvuldig te
verwerken.
1.3. Verwerker levert primair hosting diensten. Het verwerken van persoonsgegevens is hierbij een
bijkomstigheid. In beginsel zal Verwerker de persoonsgegevens namelijk niet inzien. In dit kader kan
gedacht worden aan het door Verwerkingsverantwoordelijke opslaan van gegevens op systemen van
Verwerker. Hierdoor verwerkt Verwerker in veel gevallen automatisch alle categorieën
persoonsgegevens en alle categorieën betrokkenen die Verwerkingsverantwoordelijke via de
hostingdiensten opslaat.
Artikel 2. Verplichtingen Verwerker
2.1. Verwerker verwerkt gegevens ten behoeve van Verwerkingsverantwoordelijke voor de in artikel 1
bedoelde doeleinden. Verwerker zal de persoonsgegevens niet voor eigen doeleinden verwerken.
2.2. Verwerker zal bij de verwerking van persoonsgegevens handelen in overeenstemming met de
AVG.
2.3. Verwerker stelt Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk op de hoogte indien naar zijn oordeel
instructies in strijd zijn met de toepasselijke wetgeving met betrekking tot de verwerking van
persoonsgegevens of anderszins onredelijk zijn.
2.4. Verwerker zal, indien dit redelijkerwijs binnen zijn invloedssfeer ligt, bijstand verlenen aan
Verwerkingsverantwoordelijke bij het vervullen van diens wettelijke verplichtingen. Dit betreft het
verlenen van bijstand bij het vervullen van diens verplichtingen uit hoofde van de artikelen 32 tot en
met 36 AVG, zoals het verlenen van bijstand bij het uitvoeren van een Data Protection Impact
Assessment (“DPIA”) en een voorafgaande raadpleging bij een verwerking met een hoog risico.
Verwerker mag de hiervoor gemaakte kosten in rekening brengen bij Verwerkingsverantwoordelijke.
2.5. Verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de inhoud, het gebruik en de opdracht tot de
verwerkingen van de persoonsgegevens zoals bedoeld in de Verwerkersovereenkomst, niet
onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden, en vrijwaart Verwerker tegen alle
aanspraken en claims die hiermee verband houden.
Artikel 3. Doorgifte van persoonsgegevens
3.1. Verwerker mag de persoonsgegevens verwerken in landen binnen de Europese Economische
Ruimte (“EER”). Daarnaast mag Verwerker de persoonsgegevens doorgeven naar een land buiten de
EER, mits dat land een passend beschermingsniveau waarborgt en Verwerker voldoet aan de overige
verplichtingen die op haar rusten op grond van deze Verwerkersovereenkomst en de AVG.
3.2. Verwerker zal Verwerkingsverantwoordelijke op diens eerste verzoek melden om welk land of
welke landen het gaat. Verwerker staat ervoor in dat er bij landen buiten de EER sprake is van een
passend beschermingsniveau.
Artikel 4. Inschakelen van subverwerkers
4.1. Verwerker mag in het kader van de Verwerkersovereenkomst gebruik maken van subverwerkers.
4.2. De door Verwerker ingeschakelde subverwerkers ten tijde van het sluiten van deze
Verwerkersovereenkomst zijn opgenomen in Bijlage 1A. Verwerkingsverantwoordelijke heeft het
recht om tegen enige, nieuwe of te wijzigen subverwerker(s), schriftelijk en binnen twee weken na
verzending van de berichtgeving hierover van Verwerker schriftelijk gemotiveerd bezwaar te maken.
Indien Verwerkingsverantwoordelijke bezwaar maakt, zullen Partijen in overleg treden om tot een
oplossing te komen.
4.3. Bijlage 1A bevat tevens de identiteit en vestigingsplaats van de reeds ingeschakelde
subverwerker(s).
4.4. Verwerker zal aan de ingeschakelde subverwerkers overeenkomstige verplichtingen opleggen als
tussen Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker zijn overeengekomen.
Artikel 5. Geheimhoudingsplicht
5.1. Verwerker is verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens die door
Verwerkingsverantwoordelijke aan Verwerker worden verstrekt. Verwerker draagt ervoor zorg dat de
tot het verwerken van de persoonsgegevens gemachtigde personen, contractueel verplicht zijn tot
geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan hij of zij kennisneemt.
Artikel 6. Meldplicht datalekken
6.1. Verwerker stelt Verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging op de hoogte van
een inbreuk in verband met persoonsgegevens zoals bedoeld in artikel 4 lid 12 van de AVG (hierna:
“Datalek”). Daarbij zal Verwerker redelijke maatregelen treffen om de gevolgen van het Datalek te
beperken en verdere en toekomstige Datalekken te voorkomen.
6.2. Verwerker zal bijstand verlenen aan Verwerkingsverantwoordelijke, rekening houdend met de
aard van de verwerking en de hem ter beschikking staande informatie, ten aanzien van (nieuwe
ontwikkelingen ten aanzien van) het Datalek.
6.3. De kennisgeving aan de Verwerkingsverantwoordelijke omvat, voor zover op dat moment
bekend, in ieder geval:
a. de aard van het Datalek;
b. de (te verwachten) gevolgen van het Datalek;
c. welke categorieën persoonsgegevens zijn getroffen door het Datalek;
d. of en hoe de betreffende persoonsgegevens waren beveiligd;
e. de (voorgestelde) maatregelen om de gevolgen van het Datalek te beperken of verdere Datalekken
te voorkomen;
f. de categorieën betrokkenen;
g. het (geschatte) aantal betrokkenen; en
h. eventueel afwijkende contactgegevens voor de opvolging van de melding.
Artikel 7. Rechten van betrokkenen
7.1. In het geval dat een betrokkene een verzoek tot uitoefening van zijn/haar wettelijke rechten uit
Hoofdstuk III van de AVG richt aan Verwerker, zal Verwerker het verzoek doorsturen aan
Verwerkingsverantwoordelijke en de betrokkene hiervan op de hoogte stellen. Verwerkingsverantwoordelijke zal het verzoek vervolgens verder zelfstandig afhandelen.
7.2. In het geval dat een betrokkene een verzoek tot uitoefening van een van zijn wettelijke rechten
richt aan Verwerkingsverantwoordelijke zal Verwerker, indien Verwerkingsverantwoordelijke dit
verlangt, medewerking verlenen voor zover dit mogelijk en redelijk is. Verwerker mag hiervoor
redelijke kosten bij Verwerkingsverantwoordelijke in rekening brengen.
Artikel 8. Beveiligingsmaatregelen
8.1. Verwerker zal zich inspannen om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen
om de persoonsgegevens welke worden verwerkt ten dienste van Verwerkingsverantwoordelijke te
beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
8.2. Verwerker zal op verzoek een overzicht van de beveiligingsmaatregelen verstrekken. Verwerker
heeft in ieder geval de volgende maatregelen genomen:
a. Logische toegangscontrole, gebruikmakend van wachtwoorden of keys.
b. Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging.
8.3. Verwerker staat er niet voor in dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is.
Verwerker zal zich inspannen de beveiliging te laten voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand
van de techniek, de gevoeligheid van de persoonsgegevens en de aan het treffen van de beveiliging
verbonden kosten, niet onredelijk is.
8.4. Verwerkingsverantwoordelijke stelt enkel persoonsgegevens aan Verwerker ter beschikking voor
verwerking, indien zij zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn
getroffen. Verwerkingsverantwoordelijke is verantwoordelijk voor de naleving van de door Partijen
afgesproken maatregelen.
Artikel 9. Controle
9.1. Verwerkingsverantwoordelijke heeft het recht de naleving van de verplichtingen van Verwerker in
deze Verwerkersovereenkomst te laten controleren. Verwerkingsverantwoordelijke kan dit maximaal
eenmaal per jaar laten controleren door een onafhankelijke derde die aan geheimhouding gebonden
is, ingeval sprake is van een redelijk, schriftelijk gecommuniceerd en gegrond vermoeden van
overtreding van deze Verwerkersovereenkomst.
9.2. Indien er in een jaar reeds een controle door een onafhankelijke derde is uitgevoerd, kan
Verwerker volstaan, in tegenstelling tot hetgeen is geregeld in het voorgaande lid, met het geven van
toegang tot de relevante gedeelten van het rapport, indien er binnen datzelfde jaar wederom om een
controle van naleving van de verplichtingen van Verwerker in de Verwerkersovereenkomst wordt
verzocht.
9.3. Verwerker en Verwerkingsverantwoordelijke besluiten gezamenlijk over de datum, het tijdstip en
de omvang van de controle.
9.4. De redelijke kosten voor het meewerken aan de controle worden door de
Verwerkingsverantwoordelijke gedragen, met dien verstande dat de kosten voor de in te huren
onafhankelijke derde altijd door Verwerkingsverantwoordelijke zullen worden gedragen.
9.5. De controle en de resultaten daarvan zullen door de Verwerkingsverantwoordelijke vertrouwelijk
worden behandeld.
Artikel 10. Beëindiging Verwerkersovereenkomst
10.1. Bij de beëindiging van de Verwerkersovereenkomst zal Verwerker zonder onredelijke vertraging,
op verzoek en kosten van Verwerkingsverantwoordelijke:
a. de persoonsgegevens zoals zich op de infrastructuur (onder beheer) van Verwerker bevinden,
terugbezorgen aan Verwerkingsverantwoordelijke; of
b. de persoonsgegevens zo spoedig mogelijk wissen.
Totaalnet is opgericht in 1997 en draagt met een team van 16 gekwalificeerde professionals dagelijks zorg voor meer dan 140.000 domeinregistraties en hostingabonnementen voor meer dan 42.000 zakelijke en particuliere klanten in binnen- en buitenland.